II Narodowy Kongres, Poznań 2023
Zaproszenie
Drodzy Miłośnicy śpiewu gregoriańskiego!
Pięć lat temu, w 2018 r., rozpoczęliśmy tradycję narodowych kongresów śpiewu gregoriańskiego, których celem jest skoncentrowanie uwagi na stanie polskiej choralistyki. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych śpiewem gregoriańskim na II Narodowy Kongres Śpiewu Gregoriańskiego, który odbędzie się w Poznaniu w dniach 10-11 maja 2023 roku.
Kongres pod hasłem „Notacja adiastematyczna syntezą związku słowa i melodii” będzie starał się wykazać ważkość ciągle odkrywanej notacji – pierwszego świadka śpiewanego słowa.
Wykłady zaproszonych gości przybliżą aspekty melodyczno-słowno-liturgiczno-teologiczne. Próba śpiewu przygotuje do liturgii Mszy św.; został zaplanowany koncert śpiewu gregoriańskiego oraz wizyta studyjna w Archiwum.
Podczas kongresu przewidziany jest blok na wykłady otwarte. Zgłoszenia referatów proszę kierować do 3 maja na adres mailowy: kongresgre@amuz.edu.pl. Akceptacja wystąpienia warunkowana będzie ilością nadesłanych prac, czasem do dyspozycji i związkiem z tematyką kongresu.
UCZESTNICTWO W KONGRESIE JEST WOLNE OD OPŁAT
WSTĘP WOLNY
Wszystkie pytania można kierować na adres mailowy kongresgre@amuz.edu.pl
Program
ŚRODA 10.05.2023
Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, sala Prezydencka
g. 10.00 Otwarcie Kongresu – prof. dr hab. Sławomir Kamiński Prorektor ds. artystycznych, naukowych i kontaktów międzynarodowych
10.10 prof. UPJPII dr hab. Susi Ferfoglia (UPJPII) – Emocje w liturgii. Sanktgalleńska tristropha jako emocjonalny wyraz egzegezy Słowa Bożego
10.55 ks. prof. AMP dr hab. Mariusz Białkowski (AM Poznań) – Adiastematyczne znaki notacji w funkcji frazowania w śpiewie gregoriańskim
11.40 o. mgr Karol Cetwiński OSB (PIMS, Rzym) – Związek słowa i melodii w proprium missæ uroczystości Objawienia Pańskiego
12.25 przerwa kawowa
12.55 o. mgr Radosław Tomczak OFM Conv. (WSD OO. Franciszkanów, Łódź) – Funkcja neum artykułowych w przekazie treści śpiewanego tekstu
13.30 Dyskusja
Moderator – ks. prof. AMP dr hab. Mariusz Białkowski
14.00 obiad
Moderator – dr hab. Marianna Majchrzak
15.30 Wykład otwarty
Beata Baublinskienė (Wilno) – Notacja introitu Gaudeamus … Mariae… Assumptione… z rękopisu WBANL F22: 103
16.00 muzyczne przygotowanie Liturgii – prof. UPJPII dr hab. Susi Ferfoglia
kościół pw. św. Marcina, ul. Św. Marcin 13
18.00 Msza św.
Koncert – Iubilate Deo in voce exsultationis
Schola Cantorum, Ks. Mariusz Białkowski – dyrygent
CZWARTEK 11.05.2023
Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu, ul. Księdza Ignacego Posadzego 2
10.00 prof. dr hab. Janka Bednáriková – Najcenniejsze średniowieczne świadectwa muzyczne na terenie dzisiejszej Słowacji
11.00 ks. prof. AMP dr hab. Mariusz Białkowski, Prezentacja rękopisu nr 36
13.00 obiad
Zakończenie Kongresu
Sprawozdanie
W dniach 8-9 maja 2018 r. polska sekcja Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego wraz z Katedrą Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zorganizowała I Narodowy Kongres Śpiewu Gregoriańskiego. Podjęta inicjatywa była nawiązaniem do I Kongresu Muzyki Gregoriańskiej, który miał miejsce w dniach 23-25 września 1958 r. na Jasnej Górze pod przewodnictwem ks. Stefana kardynała Wyszyńskiego. Po wielu latach od tamtego historycznego wydarzenia oraz po 10 latach działalności Stowarzyszenia organizatorzy podjęli wyzwanie organizowania co pięć lat Narodowego Kongresu, którego zadaniem będzie prezentacja stanu polskiej choralistyki.
II Narodowy Kongres Śpiewu Gregoriańskiego miał miejsce w Poznaniu w dniach 10 i 11 maja 2023 r. Wydarzenie pod hasłem: „Notacja adiastematyczna syntezą związku słowa i melodii” wykazało ważkość ciągłego odkrywania notacji muzycznej – pierwszego świadka śpiewanego słowa. Udowodniły to wykłady zaproszonych gregorianistów: prof. UPJPII dr hab. Susi Ferfoglia z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie zaprezentowała wykład Emocje w liturgii. Sanktgalleńska tristropha jako emocjonalny wyraz egzegezy Słowa Bożego, autor niniejszego sprawozdania (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu) wygłosił prelekcję Adiastematyczne znaki notacji w funkcji frazowania w śpiewie gregoriańskim, o. mgr Karol Cetwiński OSB (student Papieskiego Instytutu Muzyki Sakralnej w Rzymie) przedłożył tekst pt. Związek słowa i melodii w proprium missæ uroczystości Objawienia Pańskiego, o. mgr Radosław Tomczak OFM Conv (Wyższe Seminarium Duchowne Ojców Franciszkanów w Łodzi) wygłosił wykład pt. Funkcje neum artykułowych w przekazie treści śpiewanego tekstu, prof. dr hab. Janka Bednáriková (Uniwersytet Katolicki w Rużomberku) przedstawiła Najcenniejsze średniowieczne świadectwa muzyczne na terenie dzisiejszej Słowacji. W ramach wykładów otwartych mgr Beata Baublinskienė (Wilno) zaprezentowała Notację introitu Gaudeamus … Mariae… Assumptione… z rękopisu WBANL F22: 103.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: ks. abp Stanisław Gądecki, Metropolita Poznański oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kościelnych, patronatu medialnego udzieliły: Radio Emaus i Przewodnik Katolicki. Otwarcia Kongresu dokonał prof. dr hab. Sławomir Kamiński, prorektor ds. artystycznych, naukowych i kontaktów międzynarodowych poznańskiej uczelni, natomiast całość wystąpień moderował autor niniejszych słów. Wykłady wygłoszone w sali prezydenckiej Akademii Muzycznej przybliżyły aspekty melodyczno-słowno-liturgiczno-teologiczne w odniesieniu do gregoriańskiego zapisu adiastematycznego.
Pierwszego dnia pod kierunkiem prof. Susi Ferfoglii odbyła się próba śpiewu do liturgii sprawowanej na zakończenie dnia w języku łacińskim ze śpiewem gregoriańskim w kościele pw. św. Marcina. Podczas Mszy św. wybrzmiały śpiewy ze środy piątego tygodnia Wielkanocy: antiphona ad introitum Repleatur os meum, alleluia v. Laetatus sum, antiphona ad offerotorium Iubilate Deo, antiphona ad communionem Ego sum vitis oraz na zakończenie antyfona maryjna Regina caeli w tonie uroczystym. Części ordinarium (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei) zostały wzięte z I formularza. Po liturgii miał miejsce krótki koncert śpiewu gregoriańskiego „Iubilate Deo in voce exsultationis” w wykonaniu Scholi Cantorum AMP pod dyrekcją autora niniejszego sprawozdania. Uczestnicy kongresu wysłuchali w kolejności: antiphona ad offertorium Iubilate Deo, antiphona ad communionem Memento verbi, antiphona ad offertorium Angelus Domini, alleluia v. Cognoverunt discipuli, antiphona ad introitum Iubilate Deo, Agnus Dei XV Deus deorum, antiphona ad introitum Quasi modo, antiphona ad communionem Panis, quem, antiphona ad introitum Misericordia Domini, antiphona Regina caeli.
Drugi dzień kongresu minął pod znakiem wizyty studyjnej w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu, podczas której uczestnicy wysłuchali prelekcji na temat rękopisu nr 36 wygłoszonej przez autora niniejszych słów. Unikatowość zabytku polega na tym, że do wykonania wklejek okładzin zostały użyte fragmenty kart rękopiśmiennych z zapisem adiastematycznym. Pracownicy Archiwum udostępnili także inne rękopisy celem dokonania analizy porównawczej repertuarowo-notacyjnej.
II Narodowy Kongres Śpiewu Gregoriańskiego zgromadził ok 30 uczestników: wykładowców śpiewu gregoriańskiego, studentów, sympatyków, członków zespołów śpiewaczych z różnych ośrodków naszej ojczyzny. Pomocą w wykonawstwie śpiewów był specjalnie przygotowany Libellus congressus zawierający niezbędne informacje oraz konieczny repertuar. Szczegółowy program znajduje się na stronie https://aiscgre.pl w zakładce „Działania wiodące/Kongresy”.
Narodowe Kongresy wzmacniają więzy między osobami zainteresowanymi śpiewem gregoriańskim powiększając grono badaczy oraz wykonawców. Wymiana poglądów, a przede wszystkim prezentacja efektów indywidualnych badań podnosi poziom polskiej gregorianistyki. Wypracowany program kongresu obejmuje wykłady teoretyczne, próby śpiewu, liturgie oraz koncerty. Te wielokierunkowe działania podejmowane na rzecz śpiewu gregoriańskiego pozwalają na rzetelne studium oraz wiarygodną duchowość, która ostatecznie prowadzi do muzycznej medytacji obecności Boga. Organizatorzy zapraszają na III Kongres Narodowy, który odbędzie się w Poznaniu w 2028 roku.
ks. Mariusz Białkowski
za: Sprawozdanie z II Narodowego Kongresu Śpiewu Gregoriańskiego „Notacja adiastematyczna syntezą związku słowa i melodii”. Poznań 10-11 maja 2023, „Musica Ecclesiastica” 19 (2024), s. 203–20